Merk
Categorie
 
PARFUMTRENDS | 27-07-2023

Dit zijn de parfumtrends voor 2024

Onze Skins Experts hebben acht vooraanstaande parfumtrends gesignaleerd en we willen deze graag met jou delen. Dit najaar zien we namelijk diverse parfumtrends ontwikkelen die ons een mooie voorspelling zullen geven voor 2024. Of je nu een parfumexpert bent en graag op de hoogte blijft van trendy ontwikkelingen of nieuw bent in de wereld van parfum, we nodigen je graag uit om deze opwindende parfumtrends met ons te verkennen.

Dit zijn dé parfumtrends voor 2024, volgens onze Skins Experts

Bij Skins ben je altijd op de hoogte van de laatste newness en trends. Onze Skins Experts zijn namelijk dagelijks op zoek naar de mooiste nieuwe merken, geuren en ingrediënten. We zijn op de hoogte van alles dat up-and-coming is in de parfumindustrie en delen dit graag met jou. Op deze manier kan jij als parfumliefhebber uitdagende creaties blijven proberen en continue (her)ontdekken wat echt bij jou past.

De herontdekking van vanille

Hoewel vanille geen nieuw of trendgevoelig ingrediënt is, verwachten we dat deze geurnoot een ware opleving zal krijgen. In een tijd waarin we dagelijks overspoeld worden met nieuwe keuzes en er altijd wel iets bijzonders te ontdekken valt, verlangen we soms juist naar comfort en nostalgie. Dat is waarom wij verwachten dat veel parfumeurs zullen teruggrijpen naar een bekende favoriet: vanille. Het is namelijk een klassieke geurnoot waar iedereen wel een positieve herinnering aan heeft. We verwachten dan ook veel herinterpretaties van vanille; van warm en gourmand, tot frisse en kruidige vanillegeuren. Hier alvast een paar van onze favorieten, ieder met een uniek karakter.

Persoonlijke expressie met parfum

Geur is een zintuigelijk communicatiemiddel met de wereld om ons heen. Parfum wordt dan ook vaak gebruikt als een vorm van communicatie, bijvoorbeeld om indruk te maken op een eerste date. In 2024 zullen we echter zien dat steeds meer parfumhuizen geuren zullen creëren voor eigen genot. We willen persoonlijke parfums dragen die ons karakter versterken en waar we zelf het meest van kunnen genieten. Zo zien we dat ambrettezaad een steeds populairder parfumingrediënt is onder parfumeurs. Deze plantaardige muskusnoot afkomstig van de hibiscusplant heeft een hele intieme sfeer en zit heel dicht op de huid. Ook parfums die jouw eigen huid een feromonen boost geven en je natuurlijke geur versterken, zoals Parfum 1 van Fugazzi, zullen nog meer geliefd worden.

Persoonlijke expressie met parfum

Geur is een zintuigelijk communicatiemiddel met de wereld om ons heen. Parfum wordt dan ook vaak gebruikt als een vorm van communicatie, bijvoorbeeld om indruk te maken op een eerste date. In 2024 zullen we echter zien dat steeds meer parfumhuizen geuren zullen creëren voor eigen genot. We willen persoonlijke parfums dragen die ons karakter versterken en waar we zelf het meest van kunnen genieten. Zo zien we dat ambrettezaad een steeds populairder parfumingrediënt is onder parfumeurs. Deze plantaardige muskusnoot afkomstig van de hibiscusplant heeft een hele intieme sfeer en zit heel dicht op de huid. Ook parfums die jouw eigen huid een feromonen boost geven en je natuurlijke geur versterken, zoals Parfum 1 van Fugazzi, zullen nog meer geliefd worden.

Aromatherapie en “feel-good” geuren

Aromatherapie is een eeuwenoud ritueel dat in verschillende culturen wordt gebruikt dankzij de positieve invloeden op onze gemoedstoestand. In de cosmetica-industrie zien we de laatste tijd veel ontwikkelingen op het gebied van aromatherapie. Steeds meer parfumhuizen zijn daarom aan het ontdekken hoe ze parfum en aromatherapie kunnen laten samensmelten. Wij verwachten dan ook dat het een trend zal worden om parfum op een meer holistische wijze te integreren in het dagelijks leven. Parfums die je chakra’s openen, rustgevende bodymists die tegelijkertijd dienen als pillow spray (Brume D’Oreiller van Marie Jeanne) en “feel-good” geuren met verkwikkende citrusnoten (Mefisto van Casamorati) – we gaan het allemaal tegenkomen in 2024.

Spirituele ingrediënten

Zoals we hierboven benoemden, worden parfums met een benadering van welzijn alsmaar populairder. Steeds meer mensen wonen in grote steden, werken achter een scherm en verliezen het contact met de natuur. Zo zagen we de afgelopen jaren een stijgende trend van mindfulness, mediteren en yoga. Mensen zijn op zoek naar spiritualiteit en een moment van ontspanning. Daarom verwachten wij dat we botanische geurnoten die ons helpen om te gronden vaker terug gaan zien, zoals salie, palo santo en wierook. Het rook van deze botanische ingrediënten wordt van oudsher gebruikt om de lucht te reinigen. Als geurnoten geven ze parfums een “aardse” touch en helpen ze ons om te verbinden met onszelf.

Good to know: Wist je dat het woord “parfum” afkomstig is van het branden van wierook? Het woord parfum komt van het Latijnse "per" dat "gronden" betekent en "fumus" dat "rook" betekent.

Spirituele ingrediënten

Zoals we hierboven benoemden, worden parfums met een benadering van welzijn alsmaar populairder. Steeds meer mensen wonen in grote steden, werken achter een scherm en verliezen het contact met de natuur. Zo zagen we de afgelopen jaren een stijgende trend van mindfulness, mediteren en yoga. Mensen zijn op zoek naar spiritualiteit en een moment van ontspanning. Daarom verwachten wij dat we botanische geurnoten die ons helpen om te gronden vaker terug gaan zien, zoals salie, palo santo en wierook. Het rook van deze botanische ingrediënten wordt van oudsher gebruikt om de lucht te reinigen. Als geurnoten geven ze parfums een “aardse” touch en helpen ze ons om te verbinden met onszelf.

Good to know: Wist je dat het woord “parfum” afkomstig is van het branden van wierook? Het woord parfum komt van het Latijnse "per" dat "gronden" betekent en "fumus" dat "rook" betekent.

Duurzaamheid & refillables

De parfumindustrie kan nog veel verbeteren als het aankomt op duurzaamheid. Dit is iets waar wij ons bij Skins ook bewust van zijn. Daarom doen wij ons best om zoveel mogelijk transparante merken in ons assortiment aan te bieden die bewust bezig zijn met duurzaamheid. Onze voorkeur gaat uit naar schone formules op basis van biologische, natuurlijke en geüpcyclede ingrediënten, verpakt in recyclebare verpakkingen. Niet alleen omdat het goed is voor de huid en onze gezondheid, maar ook omdat het bijdraagt aan een schonere planeet. Gelukkig zien we in de parfumindustrie dat steeds meer merken navulbare parfums creëren. Denk bijvoorbeeld aan de refillables van Kilian, Essential Parfums en Escentric Molecules.

Clean aesthetics

Op TikTok zagen we de ‘clean girl aesthetic’ voor het eerst opbloeien. Deze levensstijl, die vooral populair is dankzij celebraties zoals Bella Hadid en Hailey Bieber, streeft naar een minimale, verfijnde look. Hoe het voorgaande jaren een trend was om kleurrijke make-up te dragen, intens te contouren en scherpe wenkbrauwen te tekenen, is nu de clean look aan de beurt. We zien steeds meer cosmeticaproducten die jouw natuurlijke schoonheid benadrukken in plaats van verhullen. Dit vertaalt zich ook door in de parfumkeuze van individuen die deze clean lifestyle aspireren. Denk aan skin-like parfums met een verfijnd zeepachtig karakter die doen denken aan een schone huid.

Clean aesthetics

Op TikTok zagen we de ‘clean girl aesthetic’ voor het eerst opbloeien. Deze levensstijl, die vooral populair is dankzij celebraties zoals Bella Hadid en Hailey Bieber, streeft naar een minimale, verfijnde look. Hoe het voorgaande jaren een trend was om kleurrijke make-up te dragen, intens te contouren en scherpe wenkbrauwen te tekenen, is nu de clean look aan de beurt. We zien steeds meer cosmeticaproducten die jouw natuurlijke schoonheid benadrukken in plaats van verhullen. Dit vertaalt zich ook door in de parfumkeuze van individuen die deze clean lifestyle aspireren. Denk aan skin-like parfums met een verfijnd zeepachtig karakter die doen denken aan een schone huid.

Liefde voor ambacht

Ambachtelijke producten zijn de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen en de parfumindustrie is daarop geen uitzondering. We worden ons steeds bewuster van onze keuzes en zijn op zoek naar producten die kwaliteit, vakmanschap en een uniek ontwerp uitstralen. Bij Skins hebben we meerdere parfumhuizen die multifunctionele, ambachtelijke verpakkingen maken. Denk aan de handgeblazen flacons van Perfumer H, en die van Arpa die ook verpakt worden in een functionele zeephouder. De houten verpakkingen van Marie Jeanne zijn niet alleen uniek, maar kunnen ook hergebruikt worden als een stijlvol object in huis. Wij verwachten dat we in 2024 veel meer merken zullen tegenkomen die van parfums en hun verpakking een mooi object maken.

Parfums met een verhaal

Tenslotte zijn mensen als nooit tevoren op zoek naar authenticiteit en transparantie. Het verhaal achter de producten die we consumeren moet kloppen en een waardevolle toevoeging zijn aan ons leven. De inspiratie achter parfums en hun ingrediënten wordt dan ook steeds belangrijker. Daarom zullen we het komende jaar nog meer storytelling tegenkomen. Wij bij Skins geloven in de kracht van verhalen. Onze parfums zijn gekozen op basis van de unieke verhalen en de passie van de makers achter elk merk. Het ervaren van deze verhalen is volgens ons namelijk een essentieel onderdeel van het ontdekken van jouw perfecte parfum. Denk bijvoorbeeld aan de inspirerende, duurzame creaties van Veronique Gabai, geïnspireerd op een jeugd in de Côte d’Azur.

Parfums met een verhaal

Tenslotte zijn mensen als nooit tevoren op zoek naar authenticiteit en transparantie. Het verhaal achter de producten die we consumeren moet kloppen en een waardevolle toevoeging zijn aan ons leven. De inspiratie achter parfums en hun ingrediënten wordt dan ook steeds belangrijker. Daarom zullen we het komende jaar nog meer storytelling tegenkomen. Wij bij Skins geloven in de kracht van verhalen. Onze parfums zijn gekozen op basis van de unieke verhalen en de passie van de makers achter elk merk. Het ervaren van deze verhalen is volgens ons namelijk een essentieel onderdeel van het ontdekken van jouw perfecte parfum. Denk bijvoorbeeld aan de inspirerende, duurzame creaties van Veronique Gabai, geïnspireerd op een jeugd in de Côte d’Azur.