In 2000 was Skins nieuw in Nederland en kende niemand de zogenaamde ‘nichemerken’. Met welke merken opende de eerste boutique in de Runstraat en hoe heb je die gevonden?
Bij het openen van onze eerste boutique in de Runstraat was het ons idee om unieke en onontdekte 'nichemerken' naar Nederland te brengen. In 2000 stond het internet nog in de kinderschoenen en hadden merken soms nog geen website, dus reisden we zelf naar steden als Londen, Parijs en New York om ze te vinden. We bezochten kleine, onafhankelijke winkels en prestigieuze warenhuizen, zoals Colette in Parijs, die toen al een vooruitstrevende merken lieten zien. Maar we lieten ons ook inspireren door internationale trendy magazines te lezen en vonden zo nieuwe merken die we naar Nederland konden brengen.
Een ander aspect van onze zoektocht was geïnspireerd door verhalen zoals dat van Kiehl's: een merk met een legendarische eigen boetiek in New York. Ook ontdekten we hier hidden gems in soms wat obscure locaties, zoals een verborgen winkel waar je moest aanbellen om binnen te komen.
De merken waarmee we uiteindelijk onze deuren openden, omvatten onder andere Philosophy en Laura Mercier, evenals de tijdloze Rosebud Perfume Company, die elk op hun eigen manier een speciale plek in de harten van onze klanten veroverden. De combinatie van research en persoonlijke ontdekkingstochten zorgde toen al voor een uniek aanbod voor Skins.
Philip, welk merk voelde als jouw grootste ‘overwinning’ toen het aan de collectie werd toegevoegd?
Persoonlijk is mijn grootste trots dat we Creed konden toevoegen aan onze collectie. Het stond al een tijd op mijn wenslijst, maar het kostte twee jaar aan vastberadenheid en inspanningen, waarbij we letterlijk en figuurlijk iedere deur moesten openen. Het hoogtepunt was de bijzondere ontmoeting met de Creed-familie in ons, toen nog kleine, kantoor onder de boutique. Met veel handgebaren en een mengelmoes van gebrekkig Frans en Engels hebben we uiteindelijk de deal bezegeld.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, wat we ook zien met de opkomst van clean beauty. Hoe speelt duurzaamheid een rol in het selecteren van nieuwe merken?
Duurzaamheid is een must-have bij het selecteren van nieuwe merken. Veel merken stappen over op milieuvriendelijkere verpakkingen, van groot naar compact, en zijn vaak ook navulbaar. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van duurzame inkten. We zien dat skincare- en make-upmerken vaak vooroplopen in transparantie en duurzaamheid, en nu volgt parfum die trend. Zoals bijvoorbeeld hima jomo, die gebruik maakt van bio-alcohol in de parfums. In de toekomst zullen we waarschijnlijk meer merken zien die zich nog meer richten op clean beauty en een alomvattende duurzame visie.
Kunnen jullie alvast een sneak peek geven van newness die we binnenkort bij Skins kunnen verwachten?
We zijn enorm enthousiast over BORNTOSTANDOUT, een Zuid-Koreaans parfumhuis dat nu al een hit is in Azië en waar wij compleet achter staan. De creativiteit in hun parfumnamen is echt uniek en spreekt tot de verbeelding. Founder Jun Lin zoekt de grenzen op met zijn kunstzinnige aanpak en maakt geurcreaties die je echt bijblijven. Je móet ze gewoon ervaren, dus houd skins.nl en onze social media in de gaten...